Czy warto przestrzegać zasad etyki w biznesie?

Czy warto przestrzegać zasad etyki w biznesie?

Ponoć w biznesie wszystkie chwyty są dozwolone. Zdaniem wielu przedsiębiorców etyka biznesowa to pojęcie bardzo płynne. Ciężko jednoznacznie stwierdzić, jakie zachowania można uznać za akceptowalne i gdzie leży granica między dążeniem do sukcesu i zdrową rywalizacją, a postępowaniem wyrządzającym szkodę innym ludziom. Jest to kwestia na tyle dyskusyjna, że poświęcono jej całe kierunki studiów. Rodzi się jednak pytanie: czy warto w ogóle przejmować się moralnością w prowadzeniu biznesu?

Wizerunek firmy

Pierwszą korzyścią płynącą z moralnych zachowań jest budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Prezentacja spółki jako znakomitego środowiska pracy, które sprzyja kreatywnemu, twórczemu myśleniu i podnosi morale podwładnych, pozwala na pozyskanie jak najlepszych pracowników. Pozytywna atmosfera w biurze sprawia, że rośnie poziom zadowolenia i chęci do pracy, dzięki czemu pracownicy przywiązują większą wagę do wykonywanych przez nich obowiązków. To prowadzi do polepszenia jakości oferowanych usług i w rezultacie zwiększenia przychodów.

Wizerunek naszej spółki wpływa również na ilość klientów. Człowiek stojący przed wyborem między dwoma przedsiębiorstwami zdecydowanie wybierze to, które cieszy się powszechnym zaufaniem wśród kontrahentów. Budowanie marki stanowi jeden z filarów prowadzenia własnej działalności. W końcu, jak powszechnie wiadomo, bez klientów biznes nie istnieje. Dzięki etycznemu postępowaniu przedsiębiorca może się przed tym jednak uchronić.

Koszty nieetycznych zachowań

Przedsiębiorcy często decydują się na nieetyczne postępowania, ponieważ może im to przynieść korzyści krótkoterminowe. Zazwyczaj nie zauważają jednak, że perspektywie długofalowej prawdopodobnie przyniesie im to jedynie straty. Oszustwa podatkowymi, nieuczciwe praktyki monopolistyczne, to wszystko może pozornie wydawać się sprytnymi ruchami prowadzącymi do zwiększenia przychodów. Konsekwencje tych działań prędzej czy później jednak dadzą o sobie znać. Przekręty w rozliczeniach z państwem doprowadzą do nałożenia dużej grzywny, jeśli nie kary pozbawienia wolności. Podobnie jest z dążeniem do monopolu. Wystarczy podać przykład głośnej sprawy firmy Google. Komisja Europejska doszła do wniosku, że technologiczny gigant wykonuje działania dążące do stworzenia monopolu na rynku urządzeń mobilnych. W związku z tym Unia Europejska nałożyła na Google’a karę w wysokości aż 4,3 miliarda euro. Jak widać, zasad etyki w biznesie mają zdecydowanie swoje zalety.

Podsumowanie

Każdy przedsiębiorca musi się zawsze liczyć z konkurencją. Rynek bywa pod tym względem bezlitosny. W związku z tym, nie przestrzegając pewnych powszechnie znanych zasad i kodeksu etycznego, firma naraża się jedynie na zrujnowanie swojej reputacji i utratę obecnych i potencjalnych klientów. Dlatego właśnie etyka w biznesie odgrywa tak dużą rolę. Stanowi punkt odniesienia, względem którego przedsiębiorstwo postrzegane jest zarówno przez klientów, jak i pracowników. A jak powszechnie wiadomo, firma nie może istnieć nawet bez jednego z tych dwóch.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *